top of page

Tréninkové úkoly

image

Kognitivní funkce astronautů

Žák se učí rozpoznávat a pojmenovávat základní emoce, čímž rozvíjí empatii a porozumění druhým. Dále se učí měřit svou rychlost postřehu a uvědomuje si, jak důležitá je pozornost a soustředění. Procvičuje pracovní paměť při zapamatování krátkých posloupností a trénuje schopnost pružně reagovat na změny. Rozvíjí také prostorovou představivost, která mu pomáhá orientovat se v obrazech a tvarech. V neposlední řadě si osvojuje využívání digitálních technologií jako nástroje k učení i sebepoznání.

image

Život ve stavu beztíže

Žáci se seznámí se základními informacemi o Mezinárodní vesmírné stanici a principu stavu beztíže. Pochopí, proč astronauti necítí směr a proč trénují kotouly už na Zemi. Vyzkouší si různé formy pohybu v simulovaných podmínkách, například přesun tunelem, průlet modulem nebo rotaci na kruzích. Osvojí si základní principy kotoulu. Rozvinou prostorovou orientaci, schopnost kontrolovat pohyb těla a spolupráci při plnění pohybových úkolů. Uvědomí si důležitost bezpečnostních pravidel při cvičení a práci s nářadím.

image

Vesmírný záchod

Žáci pochopí, proč na Mezinárodní vesmírné stanici nefunguje běžný záchod jako na Zemi. Porozumí principu mikrogravitace a podtlaku a zjistí, jak je tento princip využíván k hygieně a udržování čistoty na stanici. Vyzkouší si jednoduché aktivity, které simulují práci s předměty v beztíži a odsávání pomocí podtlaku. Procvičí spolupráci v týmu při řešení pohybových úkolů. Rozvinou jemnou i hrubou motoriku, prostorovou orientaci a schopnost koordinace pohybu. Uvědomí si důležitost technologií a postupů, které pomáhají astronautům fungovat v prostředí mimo naší planetu.

image

Příprava na pohyb v neznámém prostředí

Žáci pochopí základní principy orientace v prostoru. Naučí se používat světové strany, číst mapové značky a plánovat trasu podle mapy. Vyzkouší si, jaké vybavení je potřebné na výpravu a prakticky uplatní nové dovednosti při plnění úkolů v terénu.

image

Superskoky

Žáci se seznámí s principem přípravy astronautů na náročné podmínky ve vesmíru. Prostřednictvím pohybových her a vesmírné opičí dráhy rozvíjejí rovnováhu, rychlost a koordinaci. Naučí se bezpečně překonávat překážky, orientovat se v prostoru a spolupracovat v týmu. Na závěr si uvědomí důležitost odpočinku a regenerace po fyzické aktivitě.

image

Kosmický odpad

Cílem hodiny je, aby se žáci seznámili s pojmem vesmírný odpad, jeho původem a riziky a zároveň pochopili souvislost mezi odpadem ve vesmíru a odpadem na Zemi. Během aktivit si vyzkouší sběr a třídění odpadků, čímž se naučí základní principy správného nakládání s odpadem a uvědomí si, že nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne. Rozvíjejí přitom schopnost spolupráce v týmu, tvořivost při hledání řešení problému i argumentační dovednosti při obhajobě svých návrhů. Hodina zároveň posiluje jejich odpovědný přístup k prostředí, podporuje pozitivní vztah k udržitelnosti a ukazuje, že stejné problémy, které vznikají v kosmu, vytváříme i na Zemi – a že je možné je řešit.

image

Výška astronauta

Cílem hodiny je, aby si žáci prakticky vyzkoušeli měření své tělesné výšky, délky nohou a rozpětí paží, zaznamenali výsledky a uvědomili si, že výška člověka se může měnit během dne i v závislosti na prostředí (Země × vesmír). Žáci se naučí porovnávat vlastní výsledky s ostatními, sledovat svůj dlouhodobý růst a porozumět souvislostem mezi lidským tělem, gravitací a podmínkami, v nichž lidé žijí a pracují. Hodina zároveň podporuje přesnost při měření, práci s daty a týmovou spolupráci.

image

Jídlo a chutě na oběžné dráze

Žák se seznámí se základními smysly a pochopí jejich význam při vnímání jídla. Dokáže rozlišit, jak se na poznávání potravin podílí zrak, čich, chuť, hmat a sluch, a vyzkouší si praktické aktivity, při nichž využije všechny své smysly. Žák rozpoznává základní skupiny potravin a uvědomuje si jejich význam pro zdraví. Dokáže sestavit vyvážený „barevný talíř“ a vysvětlit, proč je důležité kombinovat různé skupiny potravin. Chápe důležitost pestré a vyvážené stravy pro zdravý životní styl, vytváří si pozitivní postoj ke zdravému stravování a hledá způsoby, jak jej začlenit do svého každodenního života.

image

Příprava na sníženou gravitaci

Žáci se seznámí se základními informacemi o Měsíci a vysvětlí si rozdíl mezi gravitací na Měsíci a na Zemi. Porozumí, proč mohou astronauti na Měsíci skákat výš než na Zemi. Vyzkouší si různé typy skoků a procvičí techniku odrazu a bezpečného dopadu. Budou měřit délku svých skoků, zapisovat výsledky do tabulky a porovnávat je. Naučí se vypočítat rozdíl mezi jednotlivými výkony a uspořádat je podle velikosti. Rozvinou spolupráci při týmových aktivitách, koordinaci pohybu a prostorovou orientaci.

image

Skládání ve vesmíru

Cílem aktivity je rozvíjet u žáků koordinaci pohybů, jemnou motoriku a schopnost soustředění v podmínkách, které simulují práci astronautů ve vesmíru. Žáci si prostřednictvím skládání puzzle nebo stavebnice procvičují spolupráci v týmu, efektivní komunikaci a řešení problémů. Zároveň si uvědomují, že úspěšné dokončení úkolu závisí na spolehlivosti jednotlivce i celé posádky, na schopnosti dodržovat pravidla a přizpůsobit se ztíženým podmínkám.

image

Astronautská rozcvička

Žák se aktivně zapojuje do krátké pohybové rozcvičky ve třídě, při které se protáhne, zahřeje a zlepší svou koncentraci. Aktivita podporuje hravou formou rozvoj koordinace, prostorové orientace a pozornosti, a zároveň vytváří pozitivní atmosféru pro další učení.

image

Příprava na skafandr

Žáci se seznámí s tím, jak se astronauti pohybují ve skafandru a jaké mají v různých podmínkách omezení. Vyzkouší si simulaci pohybu s omezeným výhledem, sníženou obratností a těžkou obuví. Pochopí souvislosti mezi gravitací, hmotností a náročností pohybu na jiných vesmírných tělesech. Výtvarně ztvární vlastní návrh skafandru a jeho vybavení. Vyrobí si brýle s omezeným výhledem. Rozvinou schopnost spolupráce, komunikace, logického myšlení a kreativity.

image

Sestav si model rakety

Žáci si vyzkouší jednoduchou konstrukční činnost a zapojí fantazii při tvorbě vlastní rakety. Rozvíjejí jemnou motoriku, prostorovou představivost a spolupráci ve skupině. Uvědomují si základní principy stavby (pevnost, stabilita, vyváženost).

image

Energie astronauta

Žák si uvědomí, že jídlo vnímáme více smysly, nejen chutí. Žák dokáže popsat, jaký smysl mu při poznávání jídla pomohl nejvíce. Žák rozvíjí schopnost pozorování, porovnávání a vyjadřování zážitků. Žák si uvědomí, že každý člověk může vnímat chutě a vůně odlišně a že je důležité respektovat odlišné preference. Žák rozvíjí spolupráci a komunikaci při skupinových aktivitách.

image

Astronautská posilovna

Cílem hodiny je rozvíjet u žáků základní pohybové dovednosti, jako je síla, koordinace, rovnováha a vytrvalost, a zároveň propojit tělesnou výchovu s matematikou prostřednictvím jednoduchých příkladů využitých při rozcvičení. Aktivita vede žáky k týmové spolupráci, střídání činností a respektování pravidel kruhového tréninku.

image

Spacewalk

Žáci pochopí, proč astronauti potřebují silné svaly a dobrou koordinaci pro práci ve vesmíru. Prostřednictvím pohybových her a cvičení, jako je „medvědí“ a „krabí“ chůze, posílí horní polovinu těla a procvičí celkovou stabilitu. Současně rozvinou vytrvalost, obratnost a schopnost spolupracovat s ostatními.

image

Chůze na základnu

Žáci si prostřednictvím vycházky a návratu na „základnu“ uvědomí význam vytrvalosti a plánování sil. Aktivita rozvíjí fyzickou kondici, schopnost dokončit úkol i při únavě a propojuje zážitek s realitou astronautů, kteří se musí po misi bezpečně vrátit na základnu. Zároveň podporuje spolupráci, odpovědnost a uvědomění, že cesta zpět je stejně důležitá jako samotný cíl.

image

Astrodráha

Žáci se seznámí s principem přípravy astronautů na náročné podmínky ve vesmíru.
Prostřednictvím pohybových her a vesmírné opičí dráhy rozvíjejí rovnováhu, rychlost a koordinaci. Naučí se bezpečně překonávat překážky, orientovat se v prostoru a spolupracovat v týmu. Na závěr si uvědomí důležitost odpočinku a regenerace po fyzické aktivitě.

image

Sběr vzorků

Žáci si vyzkouší, jak náročné je sbírat vzorky v podmínkách omezené pohyblivosti. Pochopí, proč astronautům pomáhají robotická ramena. Navrhnou a postaví jednoduchý model robotického ramene a otestují jeho funkci. Rozvinou spolupráci, tvořivost a schopnost řešit problém.

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Instagram

ESERO Česká republika je projekt Evropské kosmické agentury ESA realizovaný ve spolupráci s českými partnery.

ESA
Planetum
HPB
Elixír do škol
CASC
© 2025  ESERO Česká republika     ●    Zpracování osobních údajů
bottom of page