Materiály do výuky

Život ve stavu beztíže
Žáci se seznámí se základními informacemi o Mezinárodní vesmírné stanici a principu stavu beztíže. Pochopí, proč astronauti necítí směr a proč trénují kotouly už na Zemi. Vyzkouší si různé formy pohybu v simulovaných podmínkách. Osvojí si základní principy kotoulu. Rozvinou prostorovou orientaci, schopnost kontrolovat pohyb těla a spolupráci při plnění pohybových úkolů. Uvědomí si důležitost bezpečnostních pravidel při cvičení a práci s nářadím.

Jídlo a chutě na oběžné dráze
Žák se seznámí se základními smysly a pochopí jejich význam při vnímání jídla. Dokáže rozlišit, jak se na poznávání potravin podílí zrak, čich, chuť, hmat a sluch, a vyzkouší si praktické aktivity, při nichž využije všechny své smysly. Dokáže sestavit vyvážený „barevný talíř“ a vysvětlit, proč je důležité kombinovat různé skupiny potravin. Chápe důležitost pestré a vyvážené stravy pro zdravý životní styl, vytváří si pozitivní postoj ke zdravému stravování a hledá způsoby, jak jej začlenit do svého každodenního života.

Voda na Měsíci
Kolik vody spotřebujete za den na různé činnosti? Budete měřit, experimentovat, získávat vodu z „měsíčních ledových jader“ a filtrovat ji. Zjistíte, kolik měsíčního ledu byste potřebovali k získání vody, kterou potřebujete na jeden den. Zamyslete se nad využíváním a recyklací vody na Zemi a ve vesmíru!

Chůze na základnu
Žáci si prostřednictvím vycházky a návratu na „základnu“ uvědomí význam vytrvalosti a plánování sil. Aktivita rozvíjí fyzickou kondici, schopnost dokončit úkol i při únavě a propojuje zážitek s realitou astronautů, kteří se musí po misi bezpečně vrátit na základnu. Zároveň podporuje spolupráci, odpovědnost a uvědomění, že cesta zpět je stejně důležitá jako samotný cíl.

Až naprší a uschne
Znáte význam českých pranostik? Pozorujte počasí pomocí svých smyslů a naučte se, jak se stav počasí popisuje. Postavte malou meteorologickou stanici a měřte kolik napršelo vody, rychlost větru a teplotu vzduchu v průběhu jednoho týdne. Příručka pro učitele a pracovní listy pro žáky.

Astro farmer
V tomto souboru šesti aktivit žáci prozkoumají, které faktory ovlivňují růst rostlin, a tyto faktory vezmou v úvahu při pěstování rostlin ve vesmíru. Žáci se naučí, že rostliny potřebují vzduch, světlo, vodu, živiny a stabilní teplotu. Žáci budou pozorovat, jak bude na rostliny působit změna nějakého faktoru. Těchto 6 aktivit lze provádět jednotlivě nebo jako celek.

Astrocrops
V tomto souboru aktivit žáci porozumí klíčivosti a růstu rostlin sledováním vývoje tří neznámých rostlin po dobu 12 týdnů. Budou provádět měření a pozorování, aby mohli vyhodnotit růst a zdraví svých rostlin. Žáci využijí svá pozorování k vytvoření hypotézy o tom, které druhy rostlin pěstují, a k diskuzi na téma, zda jsou tyto rostliny vhodné pro pěstování na dlouhodobých vesmírných misích.










