top of page

Materiály do výuky

Filtrovat podle předmětu
Filtrovat podle věku
Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Měsíc

V letech 1969 až 1972 navštívilo Měsíc dvanáct astronautů. Tyto lunární mise byly jedinými okamžiky, kdy lidé kráčeli po jiném světě než po Zemi. Od té doby Měsíc studovalo několik satelitů a robotických misí. Jednou z těchto misí byla sonda SMART-1, která obíhala kolem Měsíce mezi listopadem 2004 a zářím 2006. SMART-1 pořídila detailní snímky měsíčního povrchu a studovala, z čeho jsou měsíční horniny složeny. Mise skončila úmyslným nárazem sondy na měsíční povrch.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Spacewalk

Žáci pochopí, proč astronauti potřebují silné svaly a dobrou koordinaci pro práci ve vesmíru. Prostřednictvím pohybových her a cvičení, jako je „medvědí“ a „krabí“ chůze, posílí horní polovinu těla a procvičí celkovou stabilitu. Současně rozvinou vytrvalost, obratnost a schopnost spolupracovat s ostatními.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Výška astronauta

Cílem hodiny je, aby si žáci prakticky vyzkoušeli měření své tělesné výšky, délky nohou a rozpětí paží, zaznamenali výsledky a uvědomili si, že výška člověka se může měnit během dne i v závislosti na prostředí. Žáci se naučí sledovat svůj dlouhodobý růst a porozumět souvislostem mezi lidským tělem, gravitací a podmínkami, v nichž lidé žijí.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Astronautská rozcvička

Žák se aktivně zapojuje do krátké pohybové rozcvičky ve třídě, při které se protáhne, zahřeje a zlepší svou koncentraci. Aktivita podporuje hravou formou rozvoj koordinace, prostorové orientace a pozornosti, a zároveň vytváří pozitivní atmosféru pro další učení.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Kognitivní funkce astronautů

Žák se učí rozpoznávat a pojmenovávat emoce, čímž rozvíjí empatii a porozumění druhým. Dále se učí měřit svou rychlost postřehu a uvědomuje si, jak důležitá je pozornost a soustředění. Procvičuje paměť při zapamatování krátkých posloupností a trénuje schopnost reagovat na změny. Rozvíjí také prostorovou představivost, která mu pomáhá orientovat se v obrazech a tvarech.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Příprava na skafandr

Žáci se seznámí s tím, jak se astronauti pohybují ve skafandru. Vyzkouší si simulaci pohybu s omezeným výhledem, sníženou obratností a těžkou obuví. Pochopí souvislosti mezi gravitací, hmotností a náročností pohybu na jiných vesmírných tělesech. Výtvarně ztvární vlastní návrh skafandru a jeho vybavení. Rozvinou schopnost spolupráce, komunikace, logického myšlení a kreativity.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Superskoky

Žáci se seznámí s principem přípravy astronautů na náročné podmínky ve vesmíru. Prostřednictvím pohybových her a vesmírné opičí dráhy rozvíjejí rovnováhu, rychlost a koordinaci. Naučí se bezpečně překonávat překážky, orientovat se v prostoru a spolupracovat v týmu. Na závěr si uvědomí důležitost odpočinku a regenerace po fyzické aktivitě.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Kosmický odpad

Cílem hodiny je, aby se žáci seznámili s pojmem vesmírný odpad, jeho původem a riziky a pochopili souvislost mezi odpadem ve vesmíru a odpadem na Zemi. Během aktivit si vyzkouší sběr a třídění odpadků a uvědomí si, že nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne. Hodina posiluje jejich odpovědný přístup k prostředí, podporuje pozitivní vztah k udržitelnosti a ukazuje, že stejné problémy, které vznikají v kosmu, vytváříme i na Zemi – a že je možné je řešit.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Rok na zemi - podzim

Země oběhne kolem Slunce jednou za rok a jednou za den se otočí kolem své rotační osy. Tato osa rotace je nakloněna o 23,5 stupně vzhledem ke směru oběžné dráhy Země kolem Slunce. Když Země obíhá kolem Slunce, její nakloněná osa ukazuje vždy stejným směrem.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Příprava na sníženou gravitaci

Žáci se seznámí se základními informacemi o Měsíci a vysvětlí si rozdíl mezi gravitací na Měsíci a na Zemi. Porozumí, proč mohou astronauti na Měsíci skákat výš než na Zemi. Budou měřit délku svých skoků, zapisovat výsledky do tabulky a porovnávat je. Naučí se vypočítat rozdíl mezi jednotlivými výkony a uspořádat je podle velikosti.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Astronautská posilovna

Cílem hodiny je rozvíjet u žáků základní pohybové dovednosti, jako je síla, koordinace, rovnováha a vytrvalost, a zároveň propojit tělesnou výchovu s matematikou prostřednictvím jednoduchých příkladů využitých při rozcvičení. Aktivita vede žáky k týmové spolupráci, střídání činností a respektování pravidel kruhového tréninku.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Energie astronauta

Žák si uvědomí, že jídlo vnímáme více smysly, nejen chutí. Žák dokáže popsat, jaký smysl mu při poznávání jídla pomohl nejvíce. Žák rozvíjí schopnost pozorování, porovnávání a vyjadřování zážitků. Žák si uvědomí, že každý člověk může vnímat chutě a vůně odlišně a že je důležité respektovat odlišné preference. Žák rozvíjí spolupráci a komunikaci při skupinových aktivitách.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Skládání ve vesmíru

Cílem aktivity je rozvíjet u žáků koordinaci pohybů, jemnou motoriku a schopnost soustředění. Žáci si prostřednictvím skládání puzzle nebo stavebnice procvičují spolupráci v týmu, efektivní komunikaci a řešení problémů. Uvědomují si že úspěšné dokončení úkolu závisí na spolehlivosti jednotlivce i celé posádky, na schopnosti dodržovat pravidla a přizpůsobit se ztíženým podmínkám.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Příprava na pohyb v neznámém prostředí

Žáci pochopí základní principy orientace v prostoru. Naučí se používat světové strany, číst mapové značky a plánovat trasu podle mapy. Vyzkouší si, jaké vybavení je potřebné na výpravu a prakticky uplatní nové dovednosti při plnění úkolů v terénu.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Astrodráha

Žáci se seznámí s principem přípravy astronautů na náročné podmínky ve vesmíru.
Prostřednictvím pohybových her a vesmírné opičí dráhy rozvíjejí rovnováhu, rychlost a koordinaci. Naučí se bezpečně překonávat překážky, orientovat se v prostoru a spolupracovat v týmu. Na závěr si uvědomí důležitost odpočinku a regenerace po fyzické aktivitě.

Marble-ous_ellipses_CUT.jpg

Vesmírný záchod

Žáci pochopí, proč na Mezinárodní vesmírné stanici nefunguje běžný záchod jako na Zemi. Porozumí principu mikrogravitace a podtlaku. Vyzkouší si jednoduché aktivity, které simulují práci s předměty v beztíži a odsávání pomocí podtlaku. Rozvinou jemnou i hrubou motoriku, prostorovou orientaci a schopnost koordinace pohybu. Uvědomí si důležitost technologií a postupů, které pomáhají astronautům fungovat v prostředí mimo naší planetu.

Materiály do výuky anglicky na webu ESA Education:

Teach_with_space_primary_card_medium.png

Předškolní a 1. stupeň

Teach_with_space_secondary_card_medium.png

2. stupeň a střední školy

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Instagram

ESERO Česká republika je projekt Evropské kosmické agentury ESA realizovaný ve spolupráci s českými partnery.

ESA
Planetum
HPB
Elixír do škol
CASC
© 2025  ESERO Česká republika     ●    Zpracování osobních údajů
bottom of page